Wednesday, August 5, 2009

Harapan Untuk Kita Pahatkan Bersama..



Saudaraku, aku mempunyai harapan untuk kita pahatkan bersama…


Semoga ada wajah yang tidak mengeluh ketika taqdir berat dan keras menimpanya..mereka telah mencukupkan akhir malam sebagai malam kehambaan dan pengaduan pada KeMahaan Allah. Ketika mereka berdiri, ruku’ dan sujud dalam tangis rindunya. Manis wajah-wajah itu dengan senyuman mendoakan kita..” Assalamu’alaikum..”


Semoga ada wajah-wajah yang tidak pernah mengajak kita berbicara aib,memfitnah dan mengumpat manusia lainnya. Betapa ingin kita disambut di majlis mereka dengan ucapan “akhi..T’ala nu’minu sa’ah..saudaraku,mari sejenak kita beriman!” lalu kita terbang ke wilayah yang dinaungi malaikat.


Kita rindu dengan wajah ini dalam perjalanan. Bukankah kita belum kenal dan baru kali ini menatap muka? Tetapi hati sudah terasa akrab, bibir tak sabar melempar senyuman dan lidah laju menghulur salam.


Inilah dia wajah-wajah keimanan, yang satu menjadi cermin bagi yang lainnya. Ada inspirasi amal soleh saat memandangnya, ada idea cemerlang dan energy tika melihat keteduhannya... subhanallah..betapa kita merindukan wajah keimanan saudara-saudara kita di jalan Allah.


Kita rindu wajah Abu Bakar yang membuat kita berasa tenang, tidak ragu atau bimbang. Kita rindu wajah alFaruq ibnu al Khatab untuk membuat kita bersuara dengan keberanian. Tentu sahaja kita merindukan wajah alAmin yang membuat kita berasa berharga menyertainya menghadap Allah. Kita rindu menjadi sebahagian dari mereka, serindu kita pada sebuah sambutan-


“Wahai jiwa yang tenang, kembalilah pada Raabbmu dengan hati puas lagi diredhai, maka masuklah ke dalam golongan hamba-hambaKu dan masuklah ke dalam JannahKu” (alfaj : 27-30)


Lalu, betapa kita rindu sebuah rumahtangga yang barakah.. rumahtangga menjadi labuhan dari samudera dunia yang bergejolak tidak ramah. Di sana, kita berlari dari yang haram menuju halal, berlari dari dosa mencari pahala, berlari dari hina menuju mulia. Berlari dari maksiat kepada tempat ibadat.. maka bukankah itu beerti berlari dari neraka menuju ke syurga?


Subhanallah…bilapun kita pulang, kita berharap syurga itu memang selalu hadir di rumah kita. Adakah yang tidak suka dibimbing ayah seperti Lukman yang selalu memanggil puteranya “ Ya bunayya…”? adakah yang tidak rindu beribukan Khansa, yang di saat ke-4 puteranya menghadap Allah sebagai syuhada berkata, “segala puji bagi Allah yang telah memuliakanku dengan kesyahidan mereka..” adakah yang tidak mendamba rumah tangga berisi Ibrahim, Hajar dan Ismail? adakah?


Ya, jangan lupakan juga anak-anak yang menghadirkan keceriaan atau memberi pelita rumah kita dengan doa-doa dan hafalan quran mereka. Mereka berhak mendapatkan buah manfaat tertinggi dari kita. Mereka yang selalu menyambut lelah kita ketika pulang dengan teriakan, ‘walid/ibu...dukuuuuung!” lalu tangan yang tadi berasa tak kuat, kini dengan ringan mendukung si montel yang tampak munggil dengan kerudungnya..


Kita sangat rindu-


“Syurga dan yang mereka masuki bersama orang-orang soleh dari bapa-bapa mereka, isteri-isterinya, dan anak cucunya, sementara malaikat-malaikat masuk ke tempat mereka dari semua pintu, sambil mengucapkan salamu alaikum bima syabatum..maka alangkah baikknya tempat kesudahan itu (ar-ra’d : 23-24)


Lalu kita rindu masyarakat yang terarah…


Andai rumah-rumah bercahaya itu berkumpul menjadi sebuah masyarakat terarah, alangkah rindu kita menjadi sebahagian darinya. Kita begitu rindu masyarakat imani, masyarakat yang selalu membuat kita berada di tengah mereka. Sentiasa berkongsi kebaikan, saling membahagiakan serta saling mengatas-tangan sesama tetangga.


Kita begitu rindu pada masyarakat yang setiap hari menyambung silaturrahimnya di dalam rumah Allah melalui jemaah solat dan majlis Ilmu. Tumit-tumitnya merapat, pundak-pundaknya luas saling bersentuh, barisannya lurus dan takbirnya serentak bergempita menggemakan kebesaran Allah. Adakah yang tidak rindu pada masyarakat yang majlis makan-makannya buah kebaikan, sure hebohnya solat berjemaah dan gotong rotongnya jihad fisabilillah?


Kita juga merindukan pemimpin yang setiap malam mampu meronda memeriksa keadaan kita. Pemimpin yang sempat memikul sendiri gandum untuk seorang ibu yang kesulitan mendiamkan tangisan lapar anak-anaknya. Kita juga rindu wanita pertama seperti Ummu Khulsum binti Ali yang bekerja keras di gelap pagi menolong kelahiran seorang lagi warganya, sementara suami tercinta, Umar amirul mukminin memasak roti dan menghangatkan susu menghibur gelisah seorang lelaki bakal bergelar ayah.


Umar lain, yang datang sebagai cucu umar pertama menyelesaikan krisis ekonomi berat hanya dalam 2 tahun usia pemerintahannya. Kedua pemimpin ini dapat ditemui tanpa birokrasi menyulitkan. Hidup sederhana, Bahkan tidurnya hanya berlapik kerikil di malam yang sejuknya menyengat ke tulang.


Betapa rindu kita pada pemimpin yang mampu menangis, paling tidak menangis, kerana cinta. Pemimpin yang sedar bahawa ia akan ditanya dan diminta pertanggungjawaban atas jutaan pengangguran dan kemiskinan, ribuan kes-kes jenayah, kejatuhan moral remaja, ketidakadilan yang tidak pernah berhenti serta penindasan dan kekejaman setiap hari. Paling tidak sedar, kerana cinta. Seperti kata Rasul, “ Ia mencintai kalian dan kalian pun mencintainya..” dan cinta itu, akan mengangkatnya dari kongkongan batas kemanusiaanya untuk berbuat lebih. Kerana cinta itu menjadikannya tidak sendiri, tetapi rakyat hadir bersamanya. Jika rohnya saling mengenali roh rakyatnya, maka saat itulah nyala bertemu sumbu, dan kerja-kerja menjadi hati yang mensintesis potensi.


Ayuh, kita pahatkan harapan ini bersama. Hidupkan hati. Gerakkan jiwa. Mulakan langkah. Sehingga nanti Allah akan menghujankan air barakah dan menyuburkan pohon tayyibah. Ketika itu kerinduan kita akan sirna disapa hakikat. InsyaAllah.


No comments: