Thursday, August 6, 2009

PELAJARAN DARI HAFIZUL KHAIRUDDIN

Minggu lepas Abang Zul datang ke rumah tok agak lewat. Saya ditemani tok dan abang ngah yang gagah mencelikkan mata, menunggu tetamu yang pertama kali datang bertandang. Seharusnya dia sampai lebih awal, tetapi di pertengahan jalan ke rumah kami, tayar motosikalnya pancit. Menguruskan soal tayar itulah yang mengambil masa lama, ditambah jarak yang agak jauh dari Taiping ke Ipoh.

Jam 10.30 malam Abang Zul sampai ke rumah kami. Urusannya sederhana : sebuah tawaran bisnes untuk membekalkan Tshirt kepada pengedar. Sebenarnya pihak pengedar telah biasa bertransaksi dengan pembuat Tshirt untuk order yang sama. Tetapi, kini mereka memerlukan orang ketiga untuk membekalkan dengan jumlah yang lebih besar.

Tawaran tentang itu telah dibuka oleh Abg Zul semenjak saya masih di UPM. Tetapi, saya keberatan kerana saya sendiri ketika itu sudah mempunyai sumber pendapatan tambahan, plus rasa takut ’bermain’ duit, saya menolak cadangan Abang Zul.

Bulan lepas, sekali lagi beliau menawarkan bisnes ini kepada saya. Kebetulan, dia juga kerap ke Ipoh menguruskan program Abim dan bisnesnya, maka saya memikirkannya semula. Ketika itu saya sempat bertanya lanjut berkenaan tawarannya. Lalu saya minta Abg Zul menyiapkan order list dengan coretan-coretan kasar tentang cashflows dan margin yang mampu diperolehi.
Maka untuk menjelaskan dan menyerahkan margin itulah Abg Zul datang minggu lepas. Saya terus memperhatikan pembicaraannya, maklum dari segi operasi bisnes, saya masih hijau berbanding Abg Zul. Lama saya tatap lembaran yang diajukan dan memperhatikan satu persatu item tercatat yang diperlukan.

Angka yang dinyatakan di sana tidak begitu menggalakkan. Nilai marginnya kecil berbanding risiko yang ditanggung. Melihat pertimbangan cashflows, nampaknya project ini agak berat bagi saya. Apa lagi saya hanya memanfaatkan dana dari pihak ketiga yang perlu ’dipujuk rayu’ supaya sedia berinvestasi. Kesimpulannya, seperti yang disepakati oleh Abg Zul, kita belum berjodoh untuk project ini.


Pelajaran


Sungguhpun bisnes ini gagal berjalan, saya memperolehi beberapa pelajaran penting. Datangnya Abg Zul tengah malam, hanya menunggang motosikal dari Taiping ke Ipoh mengajarkan saya tentang kerja keras, komitmen dan tanggungjawab. Abg Zul tetap memenuhi sesuatu yang sebenarnya dia pun sudah berpikir bahwa kecil kemungkinan saya akan bersetuju dengan bisnes ini. Tapi, kerana komitmen dan pegangan bahawa everything must be clear, Abg Zul tetap datang. Saya dapat membayangkan betapa dia pun sangat lelah malam itu. Bahkan saya sendiri berbincang dangannya dalam keadaan melawan godaan tidur. Sebelum pulang –dari Ipoh ke Kuala Kangsar pula- Abang Zul sempat berkata kalau sampai di rumah, dia tidak akan berpikir banyak selain katil.


Pelajaran kedua adalah dari kalimat verbal seorang Hafizul. Katanya, kerana dia telah membuka pembicaraan ini dengan saya sebelumnya, maka dia harus menyelesaikan dengan tegas walau kesimpulan akhirnya adalah tidak berjodoh, yang penting ada kejelasan. Jadi, sesuatu yang telah dimulai harus diakhiri dengan jelas. Ibarat membuka account di internet, jika sudah login, mesti logout, tidak boleh main close aja, apalagi terus disconnecting. Ini penting kerana ada orang yang selalu melupakan saja pembicaraan yang telah dibuka dan menganggapnya sebagai angin lalu.


Walaupun urusan itu tidak bersambung, tetapi ada pelajaran yang boleh saya kutip di balik pertemuan itu. InsyaAllah, semoga berjodoh di lain kali.

No comments: